اهمیت غربالگری دیابت درافراد مبتلا به فشارخون بالا

 شیوع دیابت و پیش دیابت درسراسر جهان افزایش یافته است وهر دو این شرایط تأثیراتی منفی برسلامت  قلبی عروقی افراد بر جا می گذارند. تشخیص زودهنگام و درمان دیابت و پیش دیابت می تواند برای افراد مبتلا به فشارخون بالا (هایپرتنشن) به منظور جلوگیری از عوارض قلبی – عروقی مفید باشد. اما یافته های محققان  دانشگاه مینه سوتا نشان می دهد تقریباً یک سوم از بالغین مبتلا به فشارخون بالا در طی  سه سال گذشته، مقدار قند خون خود را اندازه گیری  نکرده اند.

محققان  دانشگاه  مینه سوتا اطلاعات  سیستم  پایش فاکتورهای خطر رفتاری  مینه سوتا را برای تعیین تعداد  افراد بالغ مبتلا به  فشارخون  که بنا بر توصیه ی موسسه ی خدمات پیشگیرانه ی ایالات متحده ی آمریکا برای غربالگری  دیابت  باید آزمایش  قندخون  می دادند، بررسی  کردند.

از میان افراد بالغی که بگزارش  خودشان  مبتلا به فشارخون  بالا بوده اند، 19.6درصد به دیابت  و 10.7درصد به پیش دیابت  مبتلا بودند. تقریباً یک سوم افراد مبتلا به فشارخون  که به دیابت  مبتلا نبودند درطی 3 سال گذشته مقدار قندخون خود را آزمایش نکرده اند.

فاکتورهای مرتبط با عدم شرکت درغربالگری یا اندازه گیری  قندخون شامل : سن 18 تا 44 سال، چاق نبودن، عدم انجام چک آپ درطی 2 سال گذشته، درمان فشار خون با دارو و سطح تحصیلات  کمتر از تحصیلات  دانشگاهی بود.

عدم موفقیت  ارائه دهندگان  مراقبت های بهداشتی درغربالگری وعدم آگاهی افراد مبتلا به  فشارخون بالا از اهمیت غربالگری دیابت موجب از دست  رفتن  فرصتهای طلایی برای شناسایی زود هنگام و مدیریت    و پیشگیری از دیابت  می شود.

 منبع: www.medicalnewstoday.com/releases/286122.php